logo

charlie lee är ett svenskt klädmärke för barn 0-12 år med en ambition att erbjuda stilsäkra barnkläder för barn och modemedvetna föräldrar. Första barnkollektionen kom ut april 2010, den fick stor uppmärksamhet, bland annat blev charlie lee nominerad av tidningen MAMA till Årets barndesigner 2010. Företaget startades av Lena Wallensteen, med flera års erfarenhet inom mode design och retail - såg att det fanns ett stort behov av barnkläder som inte nödvändigtvis var barnsliga. I djungeln av skrikiga färger, överdimensionerade logotyper och på gränsen till kitchiga snitt såg vi utrymme för ett barnklädesmärke som istället hade ett mer tidlöst, avskalat och nordiskt svalt designspråk.

charlie lee drivs av idén att barn, precis som vuxna, behöver en bra basgarderob. Att plaggen skall vara tidlösa syftar dels till att de skall kunna användas vid de flesta tillfällen och kombineras med olika skor och accessoarer. Men tidlösheten har också en miljöaspekt. På charlie lee tycker vi att den rådande "slit och släng"-mentaliteten inte är hållbar. Därför vill vi uppmuntra till att barnen har en användbar garderob som håller över tiden - dels tack vare god kvalitet - men också tack vare den tidlösa designen.